In De Dikke Blauwe 100: de invloedrijksten in de wereld van doneren en sociaal investeren 2020, staat Maria Westerbos op plek 29.
De Dikke Blauwe schrijft: ‘Marketingdier. Na 25 jaar carrière te hebben gemaakt in de tv-wereld, besloot Maria Westerbos het roer om te gooien. Dat was in 2009 toen nog niemand van de plasticsoep milieuramp had gehoord. De rest is geschiedenis: een onstuimige groei van de Plastic Soup Foundation. In de slipstream van wonderboy Boyan Slat blijft Maria Westerbos, de flamboyante directeur van de Plastic Soup Foundation, demonstreren dat zij een perfect gevoel voor (massa)marketing heeft. Het plasticsoep-thema weet zij middels traditionele en nieuwe media zo te adresseren dat bedrijven, overheden en consumenten in beweging komen.
De Dikke Blauwe, ook wel de onafhankelijke ‘atlas van de filantropie’ genoemd, is een betrouwbare gids in een dynamische markt waarin jaarlijks zes miljard euro geefgeld omgaat.
Achtergrond
Na een propedeuse Journalistiek studeerde Maria af in de andragologie (mens- en veranderkunde), werkte tegelijkertijd enkele jaren als wetenschapsjournalist voor de Universiteit van Amsterdam en kwam vervolgens bij de televisie terecht. Daar stond ze 25 jaar aan de wieg van talloze programma’s in alle genres: van zeer informatief tot groot amusement. In totaal maakte ze meer dan 3500 uur televisie, waardoor dit medium absoluut geen enkel geheim meer voor haar kent. Tegelijkertijd scherpte ze haar intuïtie en sociale vaardigheden om de massa instinctief te leren begrijpen.
Volgens anderen kan Maria groepen motiveren met spraakmakende verhalen over hoe positief om te gaan met alle vormen van communicatie, waaronder digitalisering, om daarmee beklijvende verandering te bewerkstelligen.