Erik Schoppen is internetpionier, merkexpert, neurowetenschapper, gedragsonderzoeker, ontwerper, innovator en auteur. Als gerenommeerd expert op het gebied van vertrouwen is zijn belangrijkste missie het promoten van toekomstgericht duurzaam merkdenken en leiderschap, omdat dit mensen en ondernemingen motiveert hun gedrag te veranderen en positiever naar de toekomst te kijken.
Als veelgevraagd spreker, adviseur en science-based auteur biedt hij de meest actuele inzichten en toepassingen op het gebied van vertrouwen, (consumer) neuroscience (perceptie, cognitie en gedrag), en hoe met strategisch merkbeleid duurzame merkmeerwaarde (brand equity) te creëren. ‘Erik weet de zaal te boeien en wisselt af met humor en feiten. Ons event was mede een succes door zijn inbreng. Het publiek wilde alleen maar meer.’
Lezingen
Erik Schoppen (1968) is internetpionier, merkexpert, ontwerper, innovator en publicist en een veelgevraagd adviseur en internationaal spreker over vertrouwen, privacy, neuroscience, psychologie, gedrag en transformationeel (merk)leiderschap.
Wat zijn vlotte en visueel aantrekkelijke lezingen onderscheidend maken is het rijke palet aan onderwerpen dat hij behandelt, waaronder ons fascinerende brein, motivatie, duurzaam leiderschap, gedrag, vertrouwen en welzijn. Hij toont hoe (transformationeel) vertrouwen op te bouwen en in te zetten vanuit een duurzaam, sociaal en resultaatgericht perspectief. Complexe materie brengt hij in vlot tempo en met aanstekelijke humor terug tot overzichtelijke (voor)beelden. Door zijn ervaring weet hij niet alleen zijn toehoorders te informeren over hun eigen bewustzijn, merkgedrag en emoties, maar ook te inspireren om hier iets mee te doen. Zijn lezingen, masterclasses en webinars worden door het publiek omschreven als ‘altijd te kort’ en echte eye-openers.
Expertise
Al meer dan 25 jaar houdt hij zich bezig met innovatie, branding, design, menselijk gedrag en de werking van vertrouwen in de reële en virtuele wereld. Hij deed onderzoek naar het verband tussen Vertrouwen en Duurzaamheid (duurzaamheidsvertrouwen, Trusting Sustainability) aan de Rijksuniversiteit Groningen (Behavioral and Social Sciences, Cognitive Neuroscience). Hij behaalde in 1997 zijn master in advanced studies in virtual media met het ‘online privacy awareness’ en het gedragsonderzoeksproject ‘GarbagePark’. Hiermee kon hij, naast mensen bewust maken over online privacy, ook (ethisch) gedragsonderzoek naar vertrouwen op het web doen. Bestudeert sindsdien de effecten van biologische en technologische vertrouwenssystemen op ons brein en de samenleving. Als gerenommeerd expert op het gebied van vertrouwen is zijn belangrijkste missie het promoten van toekomstgericht duurzaam merkdenken en leiderschap, omdat dit mensen en ondernemingen motiveert hun gedrag te veranderen en positiever naar de toekomst te kijken. Zo gaf hij in 2021 een TEDx Talk over hoe we ons vertrouwen in een sociale, duurzame toekomst kunnen vergroten. Hoe kunnen merkorganisaties een duurzame en positieve impact hebben op mens, markt, maatschappij en milieu?
Publicaties
Hij doceert brand management, design innovation, neuroscience, psychologie en duurzame gedragsverandering aan het Instituut voor communicatie, media en IT, Hanzehogeschool Groningen en is gastdocent aan o.a. het Institute for Design Innovation, Loughborough University London. Als internationaal expert op het gebied van vertrouwen legt hij de relatie tussen de werking van het brein en ons gedrag. Hij ontwikkelde Build Bridge Bond – Methodiek voor het opbouwen van duurzame (merk)vertrouwensrelaties en is bestseller auteur van het standaardwerk Strategisch merkenmanagement (waarin merkvertrouwen de duurzame essentie vormt van een merk) – beoordeeld als ‘Magnus Opus’ op Managementboek.nl. Hij heeft als kansdenkend innovator en ideeversneller inmiddels een reputatie opgebouwd, mensen en organisaties inspirerend met zijn verrassend inhoudelijke visie op een toekomstgerichte duurzame economie. Hij is medeoprichter van merkadviesbureau Miazo dat werkt voor internationale merken als Apple en Google. In 2019 richtte hij World Brain Wave op, een platform dat ‘mobile first’ online tools voor neurowetenschappelijk, psychologisch, sociologisch, organisatorisch en economisch onderzoek biedt.
Lezing ’Succesvol Vertrouwen Winnen’
Vertrouwen (Trust) draait in essentie om het accepteren van intenties en gedrag van anderen. Zo is vertrouwen (in elkaar en in de toekomst) essentieel bij verandering, verbinding, empathie en leiderschap. Maar hoe werkt dit in het brein en hoe krijg je het (bij jezelf en bij anderen)? Welke oeroude evolutionaire mechanismen zitten er achter vertrouwen, en hoe kun je hiermee gedragsverandering positief beïnvloeden of voorspellen? En hoe werkt de functie van vertrouwen bij leiderschap? Hoe kun je als merkorganisaties op een sociale en duurzame wijze vertrouwen bouwen? Hoe verbeter je hiermee je (merk)communicatie in de huidige connected age – het digitale tijdperk waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is? Op wat voor kenmerken vertrouw je elkaar nu? Want er is namelijk een aspect dat ons bindt en daarom ook in de toekomst belangrijk zal zijn voor mensen, organisaties en samenleving: vertrouwen.
Boek nu deze spreker die ‘wetenschap met speels gemak vertaalt naar beleving met uitdagende humor, een aanrader!’
Nieuwe publicatie: