Jan Willem Wennekes
Spreker, panellid
“Verander de wereld door de markt te veranderen!”
In alles wat ik doe werk ik aan het vergroten van maatschappelijke impact. De complexe uitdagingen waar bedrijven en organisaties mee geconfronteerd worden, als zij impact willen realiseren of vergroten, hebben meestal geen eenduidige oplossing.
Daarom werk ik aan oplossingen als strategisch adviseur, ondernemer, spreker en bestuurder. Dit doe ik voor zowel het bedrijfsleven (inclusief startups), de overheid en het onderwijs. Je zou mij ook kunnen omschrijven als een impact expert of impact professional.

Onlangs werd ik door een moderator beschreven als de belichaming van de triple helix: ondernemerschap, onderwijs en overheid, samengekomen in één veelzijdig persoon.
Jan Willem Wennekes is medeoprichter van Bries en directeur van Impact Noord. Degene die verbindt, die de mensen, expertise, ontwikkelingen en kansen bij elkaar brengt. Tevens is hij oprichter en uitvoerder ben van Social Impact Day, een evenement voor sociaal en duurzaam ondernemen dat gestart is in Noord Nederland.

Met zijn brede achtergrond, scherpe denken, snelle schakelen en heldere inzichten helpt hij ondernemers en bestuurders op strategisch vlak om meer maatschappelijk effect te realiseren.

Jan Willem is ondernemer sinds 2002 en heeft een hoofd vol (nutteloze) feitjes en creatieve gedachten. Samen met Inge heeft hij een zoon en twee dochters: Mees (†), Ella en Vere. Ze wonen in Groningen.

- - - -

In mijn lezingen vertel ik over verschillende onderwerpen. Van wat impact eigenlijk betekent (de mate van positieve bijdrage aan de maatschappij of de planeet), tot wat impact ondernemingen eigenlijk zijn (de combinatie van idealisme/activisme én ondernemerschap), tot wat hen onderscheid van ‘reguliere’ ondernemingen (het maken van impact staat voorop, en geld verdienen is daarvoor een noodzakelijk middel). Dit vertel ik met overtuiging en talloze voorbeelden. Ook vertel en duid ik aan bedrijven hoe zij vanuit hun bestaande situatie kunnen beginnen met het maken van impact. Een belangrijk aspect hierbij is het combineren van maatschappelijk of ecologisch effect én commercieel effect. Beide aspecten zijn belangrijk en dienen elkaar te versterken. Dit maak ik ook praktisch, onder andere met voorbeelden uit de praktijk, door te laten zien dat het begint met kleine stappen zetten en door te werken vanuit de ambities en de energie van de betrokken mensen.

Bredere onderwerpen die ik bespreek zijn het aanbreken van de Morele Renaissance (bedrijven ontdekken dat het inmiddels beter werkt als je moreel acteert, itt de immorele/amorele houding van de laatste decennia) tot aan de groeiende behoefte aan zingeving in werk (purpose), wat in mijn ogen óók een uiting is van de groei van impact ondernemen (en de ontwikkeling van de betekeniseconomie).

Referenties: Kees Klomp, Heidi Jansen (Werk en Zingeving), Arjen Boekhold (Tony’s Chocolonely)
Afval en grondstoffen (circulair, biobased economy)
Duurzaam ondernemen
Politiek en samenleving
Gedrag en gedragsverandering
Personeel (duurzaamheid in HR)
Impact ondernemen
Talen:
Nederlands
Tarief:
Spreken: in overleg
Dagvoorzitter: in overleg
Rol:
Spreker
Panellid